Order Of Glory, Klass I, Guld, falsk, hjälp sökes?

Diskussioner kring uniformer, hjälmar och övrig militär materiel från Sovjetunionen och de övriga staterna i östblocket. Värd: Patrick A
cbc666
Ny medlem

Order Of Glory, Klass I, Guld, falsk, hjälp sökes?

Inläggav cbc666 » 18 jan 2017 21:12

[img]Hej Medalj och Ordnar fantaster!

Jag har ett dilemma, skulle behöva få en Sovjetisk 'Order of Glory Klass I' professionellt bedömd då jag har blivit lurad på eBay. Jag ser ju själv nu när jag fått den att den är falsk. Säljaren säger naturligtvis tvärtemot och det hela kostade mig 8.000 kr, billigt om den hade varit äkta men när det ju inte så. Tvist inledd på eBay så nu måste JAG bevisa att den är falsk för att få pengarna tillbaka. Har idag ringt runt mynt och medaljhandlare men ingen kunde hjälpa mig. Kvar återstår auktionshusen, men det kan bli dyrt.

Är det någon i Sverige som kan skriva utlåtanden eller bedöma äktheten på dessa för inte allt för dyr penning.

Mina egna egna upptäckter:

1. Emaljen är inte genomskinlig

2. Fel vikt

3. Fel sorts numrering, handgraverad istället för stansad med 'prickiga' siffror

4. Allmänt dåliga detaljer på fram och baksida. Har en äkta klass II och I och de är resor bättre än denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Patrick A
Redaktionen

Re: Order Of Glory, Klass I, Guld, falsk, hjälp sökes?

Inläggav Patrick A » 23 jan 2017 10:11

Frågan är ju vem som kan anses vara "tillräcklig" auktoritet på området - internationellt sett hade jag bett dig kontakta Alexei Merezhko i New York, men det är kanske aningen omständigt. Spontant hade väl Probus varit ett lämpligt lokalt alternativ, om inte annat för den pondus som ett auktionshus för vapen och utmärkelser innebär.

Inte för att vara den som är den, men ... köpte du utmärkelsen baserat på de bilderna?

Användarvisningsbild
Hassemilitaria
Stödjande medlem

Re: Order Of Glory, Klass I, Guld, falsk, hjälp sökes?

Inläggav Hassemilitaria » 23 jan 2017 23:59

Vet inte om denna kan hjälpa dig.
http://www.northstarmilitaria.com/

Återgå till "Sovjetiska och övriga östblockets uniformer, hjälmar och övrig militär materiel"