M21 Vitmålad

Diskussioner kring svenska uniformer, huvudbonader. Värd: Karlmark, Stefan & Simon_HBG
Jernhammar
Medlem

M21 Vitmålad

Inläggav Jernhammar » 08 maj 2017 10:37

Hej,

Behöver hjälp med denna M21. Den är vitmålad och gissningsvis innan oktober 1942 då jag inte ser några spår av dekaler under det vita.
Den har också spår efter en gul ring på ena sidan och en swastika i mitten.

Någon som har någon möjlig info om denna hjälm är högst välkommen att kommentera här.

Tack på förhand!

20170508_105321.jpg
20170508_105329.jpg
20170508_105343.jpg
20170508_105417.jpg
20170508_105444.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Jernhammar, redigerad totalt 8 gång.

Jernhammar
Medlem

Re: M21 Vitmålad

Inläggav Jernhammar » 08 maj 2017 10:39

Mer bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
hannibal
Medlem

Inläggav hannibal » 10 maj 2017 15:46

Väldigt intressant, har inga svar men några gissningar, vet du nåt om ursprunget, vart du fått den ifrån?

Kan det ha tillhört nån svensk frikår?
Kan den ha användts som rekvisita i nåt? teater? film?
Kan den ha varit nåt barns leksak?

Den finska svastiskan var väl blå? så ja tror inte den kan ha användts i vinterkriget.

mina gissningar och funderingar bara, ska bli intressant att följa

ärtsoppa
Medlem

Inläggav ärtsoppa » 10 maj 2017 19:56

hannibal skrev:Väldigt intressant, har inga svar men några gissningar, vet du nåt om ursprunget, vart du fått den ifrån?

Kan det ha tillhört nån svensk frikår?
Kan den ha användts som rekvisita i nåt? teater? film?
Kan den ha varit nåt barns leksak?

Den finska svastiskan var väl blå? så ja tror inte den kan ha användts i vinterkriget.

mina gissningar och funderingar bara, ska bli intressant att följa

Den finska svastikan var både svart och blå, men användes mig veterligen endast i flygvapnet? Svastikan på denna hjälm tycker jag ser aningen blå ut, men kanske är ögat som luras?

Intressanta funderingar och teorier för hjälmens ursprung och historia för övrigt. Den vita färgen på just hjälm m21 har diskuterats innan här på forumet (se bifogad länk), kanske kan vara intressant, vet ej dock om de nådde något svar...

viewtopic.php?t=16898

Mvh Ed

Jernhammar
Medlem

Inläggav Jernhammar » 11 maj 2017 11:16

Tackar för era svar!

Tanken om Finland har också slagit mig, även möjligheten att det kan vara en dagdrömmare som applicerat svastikan. Men jag är övertygad om att åtminstone den vita målningen är målad under kriget.

Hjälmen var ett loppisfynd och det enda jag kan säga är att jag fick uppfattningen om att de som sålde den faktiskt var finnar, men dem hade ingen aning om var den kom ifrån... Vad jag förstått så vintermålades aldrig hjälmarna i Sverige under kriget och att dem få vita exemplar av M21or som är kända förmodligen kan ha använts på fartyg. Runt 8 000 M21or och M26or ska dock ha levererats till Finland (enligt länk nedanför).
http://netti.nic.fi/~junkyard/helmets.html

Tack för länk till tråden med dem andra vitmålade M21orna. Den är intressant men det som skiljer min hjälm från dem andra är att min trekronor-sköld inte är målad röd/gul och att dem hjälmarna har dekaler. Min är dessutom mer gulnad i lacken.

Jag spinner vidare på Finland-teorin, finns det bilder på M21or som används i Finland under vinterkriget? Jag är självklart öppen för fler teorier, kul med respons i tråden i vilket fall!

ärtsoppa
Medlem

Inläggav ärtsoppa » 11 maj 2017 21:18

Någonting som dock gjorde mig fundersam är att den finska svastikan inte är vinklad så som den Tredje riket använde sig av. Den aktuella svastikan på hjälmen är ju dock synligt vinklad. Det skulle inte förvåna mig om just svastikan är en efterkrigsmodifiering eller dylikt. Hjälmen som sådan och dess vita färg är dock en fråga som jag gärna följer upp svaret på!

Jernhammar
Medlem

Inläggav Jernhammar » 12 maj 2017 11:18

ärtsoppa skrev:Någonting som dock gjorde mig fundersam är att den finska svastikan inte är vinklad så som den Tredje riket använde sig av. Den aktuella svastikan på hjälmen är ju dock synligt vinklad. Det skulle inte förvåna mig om just svastikan är en efterkrigsmodifiering eller dylikt. Hjälmen som sådan och dess vita färg är dock en fråga som jag gärna följer upp svaret på!

Just precis! Svastikan kan mycket väl ha tillkommit senare och är förmodligen det mest troliga. Den vita färgen är nog det som ska fokuseras mest på i diskussionen om hjälmen i fråga.

Jag är dock fortfarande intresserad av att se bilder på M21or som används i Finland. Gärna krigstida bilder.

Användarvisningsbild
w9816
Medlem

Inläggav w9816 » 18 maj 2017 14:18

Finland hade inga hakkors på hjälmarna och i detta fall ser den även ut att vara rätt hafsigt påmålad, så jag satsar på teater e dyl användning.

Jernhammar
Medlem

Inläggav Jernhammar » 19 maj 2017 14:01

Tack w9816 för ditt svar! Känner du till något om M21or i Finland? Var det vanligt förekommande att man målade sina hjälmar vita?

Jag har då aldrig sett någon svensk hjälm som målats vit inom den svenska krigsmakten förutom dem två som förmodas ha använts på fartyg, men dessa hade ju sina trekronor-sköldar målade i annan färg. Jag bara spånar vidare på möjligheten att den kan ha använts i Finland (inte pga svastikan) sen får man ju bekräfta eller dementera det. Eller om den möjligen använts i Sverige i något sammanhang?

Kul med respons i tråden i vilket fall!

TOMTOP
Medlem

Inläggav TOMTOP » 22 maj 2017 15:18

jag tror att du kanske ska tänka tanken på att den har varit överskotts mtrl och någon har "förskönat" den

Jernhammar
Medlem

Inläggav Jernhammar » 25 maj 2017 15:10

Alla tankar slår mig som sagt, det är möjligt att någon har "förskönat" den samtidigt som det är möjligt att målningen har fyllt något syfte under kriget. Inget vet vi med säkert just nu.

Risto
Medlem

Inläggav Risto » 26 maj 2017 12:11

Tänkte bidra med mina egna högst okvalificerade gissningar... :)

Hjälmen har sin originalmålning under.
Den är målad vit med pensel utan att putsa eller jämna ut originalfärgen som redan då flagnat.
Ingen annan färg under den vita syns på skölden med de tre kronorna, inte mer än den muntra grågröna originalkulören.
Hakkorset ser "amatörmässigt" ut, minst sagt.
Har aldrig sett helvita hjälmar i dagligt bruk i vare sig Sverige eller Finland. Kanske förekommit men inget jag vet något om i alla fall. Svenskarna hade ju vita M21 med olika kulörer på skölden, men mer än så vet jag inte.

Så min gissning är att detta är någon som så att säga lekt krig.

Med allt det sagt så tittade jag på min egen M21. Visar sig att den har en del väldigt små vita spår på sig... Inte reagerat över det förut. Knepigt.

Återgå till "Svenska uniformer och huvudbonader"