DE NORSKE POLITITROPPER I SVERIGE 1943-45.

Diskussioner kring danska & norska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel.
Ludvikf
Medlem

Re: DE NORSKE POLITITROPPER I SVERIGE 1943-45.

Inläggav Ludvikf » 17 jun 2016 22:56

Hei. Jeg har etter min farfar mye dokumenter om opplæring av reservepolitiet. Er dette noe av verdi? Eller kan jeg kaste det?

Ludvikf
Medlem

Inläggav Ludvikf » 21 jun 2016 19:06

Jeg har dokumenter som er fra redervepolitiet. Er dette verdt noe?

Användarvisningsbild
Dan E. Moe
Medlem

Inläggav Dan E. Moe » 07 jul 2016 16:04

Har sendt deg melding Ludvikf.

Meli
Medlem

Inläggav Meli » 18 apr 2017 22:10

En släkting var en i Norska polititroppen och försöker pussla ihop historierna vi fick berättat ihop med föremålen som lämnades kvar;
Denna har inte förekommit tidigare i tråden.
99.jpg

Denna såg jag däremot, men med annan stämpel på baksidan.
98.jpg

Mindre i storlek utan stämpel
97.jpg

Jag vet inte om följande tygmärken tillhörde polititroppuniformen eller när personen senare övergick till Norska Armen
I boken läste jag att dom bar neutrala, eller svenska (minns inte) uniformer under sin utbildning men när dom gick
över gränsen tillbaka till Norge så fick dom norska uniformer. Dom var måna att dessa skulle mottas seriöst av befolkningen och inte som några fegisar som smet från landet.
norsk-22.jpg

norsk-23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Meli, redigerad totalt 18 gånger.

Meli
Medlem

Inläggav Meli » 18 apr 2017 22:23

Det gick visst inte att lägga in fler bilder utan jag får fortsätta här;

Osäker om det är politi, eller senare i armen. Kanske inte ens militärt.
norsk-5.jpg

valde att bara fota baksidan. framsidan har siffror och namn. Ser ganska modern ut så antar arme-tiden.
Känner inte igen förnamnet men vad jag har läst i "Den glömda armen" boken så var det vanligt att dom uppgav falska
namn när dom flydde till Sverige vilket får mig att överväga att det kanske var politi-tiden ändå.
norsk-20.jpg

såg på gamla internet-foton att dessa förekom också.
4.jpg

Sen är väl detta svenskt märke, men jag tänker att den ändå kan kanske höra till politi.
Deras tid var hemlighetsfull, hastigt uppbyggd från noll, dom började med bara få träna kroppsvåldsteknik, sedan fick dom tillgång till skjutvapen,
och även vapen såsom bazooka med hänvisning att dessa poliser trotsallt skulle gå in i ett ockuperat land fylld med avancerad teknik tyskarna hade med sig in. Några få fick rentav träning i sabotage sprängteknik.
Väldigt känsligt då Sverige ville förhålla sig neutrala för omvärlden.
200 fick utbilda sig till officer under september 1946 i uppsala i armens underofficerskola av Ole Berg.
Så det hände lite av varje.
I och med att märket låg ihop med dom andra så kan det ju hänga ihop med politi.
95.jpg

Och apropå att 200 norskar trotsallt fick utbilda sig till officer i Sverige så kanske mössmärket också hör ihop med politi?
Det är okej om forumansvariga tar bort sådant ifrån mina inlägg som visar sig inte alls höra in i ämnet och
bara förstör tråden i onödan, jag känner själv att jag är nära gränsen och kanske ska starta egen tråd. Försöker pussla ihop historiken av det som berättats och det som kvarlämnats.
Troligen är denna Norska Armen efterkrigstiden. Jag har foto lagt upp foto på hans uniform daterat 1947 med sergant märke på ärmen.
94.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Återgå till "Danska & norska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel"