Tavlor

Diskussioner kring finska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel.
Svetsarn
Ny medlem

Tavlor

Inläggav Svetsarn » 12 mar 2017 22:25

Hej, köpte nyligen ett par auktioner på Finska soldater. Nu håller jag på att försöka identifiera personerna som avbildats. Jag är tacksam för alla ledtrådar ni kan tänkas veta. Jag vet att det handlar om 2 löjtnanter , en av dom tillhörde infanteri och jägar förband. Den andra tillhörde pioneer , ingenjör trupperna. Killen från Infantri borde kunna gå att identifiera då jag tycker det ser ut som att han har medalj från vinterkriget och så har han en till som jag misstänker är ett cross of Liberty 3-4 graden. Någon har några ledtrådar så är jag väldigt tacksam / Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
w9816
Medlem

Re: Tavlor

Inläggav w9816 » 16 mar 2017 07:10

Att identifiera dem (enbart) via utmärkelser så vanliga som Vinterkrigets minnesmedalj och Frihetskorset 4de klass är mer eller mindre omöjligt, tyvärr. Om du inte har nån aning om varifrån tavlorna kommer så skulle jag försöka t ex ta reda på vem konstnären var, och var han var verksam. Även eventuella stämplar/märken från ramaffärer kunde ge en ledtråd om varifrån soldaterna var hemma. Sen ta reda på vilka förband som var sammansatta av män från dessa landsändor, och börja slå i böckerna "Suomen rintamamiehet" där de flesta soldater finns med bild. Att de är officerare begränsar urvalet en aning. Long shot, men jag kan inte föreslå nåt bättre.

Återgå till "Finska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel"